К-КОНСУЛТ ЕООД - ISO 9001, ISO 14001, OHSAS 18001, ISO 13485, GMP, HACCP, SA 8000, ДДП з (WHO)

 
К-КОНСУЛТ ЕООД - ISO 9001, ISO 14001, OHSAS 18001, ISO 13485, GMP, HACCP, SA 8000, ДДП з (WHO)

 
Рейтинг: 3.00
(178)

БЛОГ АРХИВ
«« април 2024 »»
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          


Фирмата Стандарти Метод Oпит Обучения Контакти Новини Връзки

Новини

 Важно:

Международната организация за стандартизация (ISO) в момента работи по ревизията на стандарта за системи за управление на качеството ISO 9001, чиито публикуване се очаква в третото тримесечие на 2015 г. През м. май 2014 г. бе публикуван ISO/DIS 9001:2014 (Draft International Standard).  Този проект може да бъде използван вече за достатъчно надеждни интерпретации на новите теми. Все пак трябва да се има предвид, че процесът на преработване е все още в ход, и поне до юли 2015 г., когато се очаква публикуването на окончателния проект Final Draft International Standard (FDIS), можем да очакваме още промени. 

На този етап вече е ясно, че ISO 9001:2015 ще има нова структура, т. нар. High Level Structure. С това в бъдеще ще имаме идентични структури на различните системи за управление и в голяма степен единни основни текстове, понятия и дефиниции. 

Други съществени промени спрямо действащия ISO 9001:2008 са например: 

• Контекст на организацията 

Организациите трябва да определят обстоятелствата и изискванията, които могат да окажат въздействие върху планирането, развитието и способността на системата за управление на качеството да постига желанитге резултати. Тук трябва да бъдат отчетени икономическите рамкови условия и комбинацията от външни и вътрешни въпроси за стратегическата ориентация на организацията. Целта е да се определи, какви въздействия/изисквания имат тези фактори върху организацията, нейните продукти и услуги, инвестициите и заинтересованите страни. 

• Заинтересовани страни 

Централна роля имат изискванията и очакванията на заинтересованите страни, които са от значение за системата за управление на качеството на организацията. Те трябва да бъдат идентифицирани и контролирани. Освен клиентите и доставчиците, към външните заинтересовани страни се причисляват също така кредитори, банкери, сдружения, партньори, конкурентти или групи с противопоставени интереси, както и обществото. Вътрешни заинтересовани страни са ръководството на организацията, работниците и служителите, собствениците. 

• Представител на ръководството 

Терминът „Представител на ръководството“ няма да се използва в бъдеще – също когато отговорностите и задачите на тази функция продължат да се се посочват. При това към висшето ръководство се поставят по-високи изисквания, отколкото до сега. От него се изисква по-висока отговорност за ефикасността на системата за управление на качеството и нейното съответствие с ISO 9001. 

• Документирани информации 

Термините „документи“ и „записи“ се заменят с понятието „документирана информация“. Вече не се изисква пряко  наръчник по управление на качеството. Документираната информация“ може да съществува под формата на свободен формат или носител (например аудио-, фото, видео, интерактивни указания).  

 • Процесно ориентиран подход 

За разлика от изискваните до сега шест документирани процедури, сега изрично се изисква всеобхватно документирано управление на процесите. Най-съществените изисквания се съдържат в раздел 4.4 (СУК и нейните процеси). Процесът е последователност от взаимосвързани и взаимно влияещи си дейности, която преобразува входните елементи в резултати.  Преди всичко изискването за „показатели за резултатност“ може да бъде окачествено като ново в ISO 9001. 

• Риск-базиран подход 

Съществена новост е риск-базирания подход (не се покрива с управлението на риска при система за управление на риска, отговаряща на изискванията за сертификация по съответен стандарт). Нови са риск-базираното мислене и действие във връзка с продуктите/услугите и процесите. При планиране във връзка със СУК трябва да бъд Това изисква да бъдат изведени мерки, и тяхното интегриране в процесите на управлението на качеството и оценка за ефикасност.  

• Знания 

Изисква се да бъдат идентифицирани и да се поддържат необходимите знания (това не се покрива с управление на знанията).  При потребност от допълнителни знания трябва да се дефинира, как те ще бъдат придобити (например от грешки, от успехи, от обобщаване на недокументирано знание и опит на експерти в организацията, стандарти, университети, конференции, придобиване на знания от клиенти или доставчици).  

В преходния период от ISO 9001:2008 към ISO 9001:2015, който ще бъде 3 години, ние ще Ви подпомагаме и  ще Ви информираме. 

След публикуването на новия стандарт започва да тече 3-годишен преходен период, през който всички сертифицирани организации трябва да преминат към новата версия.
За сертифицирани организации най-изгодният вариант по отношение на разходите ще бъде, преходът да   стане при плановия ресертификационен одит в рамките на тригодишния преходен период, обявен от ISO.  

Преход към новата версия ще бъде възможен също така заедно с надзорен одит, а също така по желание по всяко време – без съобразяване с графика на плановите одити. В тези случаи преходът ще бъде свързан с допълнително време за одит и разходи, но ще бъде издаван сертификат по новия стандарт за нов тригодишен период от датата на одита.  

Предстои също така, ISO да издаде редица допълнителни ръководни документи във връзка с ревизията.


0.0898